söndag 15 oktober 2017

Nora Trolling Tour 2017

Då har vi deltagit i sista deltävlingen i Nora touren 2017.
Sista tävlingen gick av stapeln på Norasjön. Fisket startade bra för oss med en godkänd gös redan första timmen, men sen vart det en trög historia.
Vi lyckades efter ytterligare nån timme landa en godkänd gädda och avslutade med en gös efter många timmars gnuggande.
Har inte koll på vad vi fick för placering på dagens tävling, men vi lyckades allafall knipa en hedersam 4:e plats i hela touren!
Stort Grattis till segraren i touren Team Gäddkungen.

Vi tackar alla inblandade och arrangören NGF med Janne Stange, Peo Eriksson och Kenneth Cederborg i spetsen!

Vi återkommer nästa år!

lördag 14 oktober 2017

söndag 24 september 2017

Nora Trollingtour deltävling 3

Idag var det dags för den tredje deltävlingen i Nora touren. Sjö för dagens tävling var Usken.
Tror vi vart 17 båtar till start, men jag är inte helt säker.
Fisket började halvtrögt med en fisk första timmen, en abborre på 33 cm. Sen fick vi några fiskar fram till 11, inget jätterace men ändå några godkända fiskar.
Sen var det trögt (ingenting) ända fram till sista tävlings timmen, där fick vi 3 godkända fiskar inom loppet av 40 min.
Största fiskarna vi fick var abborre på 36 och en jättefin gädda på 103 cm.
Av alla 9 fiskar vi fick idag så tog 7 på djupprigg, båda riggarna fiskade vi på 30 fot. Bästa betet var mörka Bomber 15a.
Var endast en abborre och den stora gäddan som inte tog på djupriggen, dessa föll för varsin djupgående wobbler. Dagens fiskar räckte till en 3:e plats i dagens tävling.
Grattis Team Örebroarna för segern och Rapala Proguide till andraplatsen.
Nu väntar vi på 4:e och sista deltävlingen som kommer äga rum på Norasjön.

måndag 14 augusti 2017

Noratouren deltävling 2

Igår gick deltävling 2 i Noratouren av stapeln på sjön Halvarsnoren. Starten gick i den södra änden i Rockesholm.
Gråmulet och duggregn när starten gick, och efter en liten stund tilltog regnet och vinden ökade sedan på kraftigt.
Vi bestämde oss tidigt för att hålla oss i södra änden och satsa på att köra nära stenar och småöar på lite grundare område med ytgående wobbler.
Tog knappt en timme innan vi fick första fisken, en för liten abborre tog ett skeddrag på 4 meters djup på djupriggen.
Just denna sked fiskad på djupriggen visade sig vara rätt melodi för dagen! Vi satte på en likadan till och sänkte den andra djupriggen också.
5 av 7 godkända fiskar utöver två för små abborrar tig på detta skeddrag!
Våra 7 fiskar räckte till en hedrande andra plats på dagens tävling.
Som vanligt bra arrangerat och trevlig stämning bland alla deltagare!

söndag 6 augusti 2017

Havsfiske

Vi fick både makrill, torsk och havsöring när vi var i Lysekil på semester.

fredag 7 juli 2017

Vättern!

Igår åkte jag och barnen till Vättern för en heldag på sjön! Vi fiskade från halv tio till ett utanför Karlsborg. Där rev vi upp grejorna och körde till Ombo öar för lunchpaus.
Var lite för kallt i vattnet för att bada ryckte barnen.
Efter lunch och lite sol och vila så åkte vi ut på sjön och fiskade igen vid fyratiden, nu la vi i grejorna rakt utanför Ombo öar. Det nappade riktigt bra tills vi gav oss strax efter sex, var en riktig huggperiod med flera godkända fiskar, ett par för små och bara några ryck!
En kalas dag på sjön, hela resan avslutades med McDonalds i brändåsen.

onsdag 28 juni 2017

Göspremiär

Igår var jag och dottern ute och trollade gös, i sjön vi fiskar i brukar fisket vara bäst sent på kvällen. Vi kom ut på sjön runt halvåtta ungefär, första nappet fick vi på djupriggen efter en halvtimmes fiske.
Det var en mindre gädda som klev av efter en stund. Nästa napp kom först framåt halv tio tio, en fin gös som tog en rapala magnum. Efter det så släpper det och det nappar ganska bra fram till midnatt. När vi plockat ihop och åker mot rampen kan vi summera kvällen med 5 landade gösar 1 gädda och ett par napp som vi tappade.
Toppfisken var en gös på 85 cm och ca 5300 gram.

lördag 10 juni 2017

Lördagskväll på sjön!

Idag är vi ute hela familjen och fiskar och har picknick i båten!
Börjar spricka upp nu och man kan se blå himmel. Helt vindstilla och sjön ligger som en spegel!
Man kan se abborrarna jaga småfisk i ytan.
Det har nappat ganska bra den inledande timmen, 4 gäddor och tre skapliga abborrar på runt 6-7 hg. Vi kör på några timmar till.

torsdag 8 juni 2017

Eftermiddagstur

Idag packade vi båten och tog en snabbtur på hemmasjön.
Alvin hade med sig kompisen Charlie ut, dom fick drilla ett par gäddor och en abborre. Största gäddornamätte 94 och 74 cm.
En riktig bra fisk valde att kliva av efter en hård kamp, den var av riktigt bra kaliber.

söndag 4 juni 2017

Nora Trolling Tour 1

Idag är första deltävlingen i Nora Gyttorps trollingserie. Vi är på Vikern i Gyttorp, ett 20 tal båtar är med. Det nappar lite då och då!

söndag 28 maj 2017

Vättern i strålande väder!

I fredags gjorde vi första trollingturen till Vättern för iår. Det var även första  gången som Alvin följde med till Vättern.
Väderprognosen var strålande sol och 0-4 sekundmeter vind vilket kanske inte är det bästa vädret för fisket, men det är en mäktig känsla när Vättern ligger helt spegelblank och underbart att fiska i.
Vi åkte först till Granvik men valde sedan att fortsätta till Brevik pga övningsskjutningar.
Vi fick 3 öringar varav 2 var godkända, två rödingar hade vi upp i båten också en godkänd och en för liten, men vi återsatte båda två.

Fiskesäsongen 2017 är igång!

Tredje turen på hemmasjön för i år resulterade i två nya PB:n för Alvin. Vi var ute 1 Maj och trollade i soligt väder, efter 1,5 timme får vi ett dubbelhugg och Alvin drillar in första öringen efter ca 10 min och vågen stannar på 4750g fördelat på 74 cm.
Spö nummer två som suttit i spöhållaren under första drillningen plockas ner och Alvin drillar in öring nummer 2 som pressar vågen till 5100g fördelat över 80 cm.
Vi fiskade bara 20-30 min till och fick en liten gädda innan vi åkte in till rampen.

söndag 18 december 2016

Jullaxen 2016 är över!

Då var årets upplaga av Jullaxen över. Det var en seg historia för många på sjön, av 64 deltagande båtar så kunde endast 8 laxar vägas in. Många båtar fick lite röding och även några öringar kom upp.
Var perfekt väder för laxfiske men blåsigt väder i kombination med milt väder under hösten bidrar nog till att det mest är strö fiskar som kommer upp.
För våran del så lyckades vi få en öring och vi kunde också se två laxar som rullade i ytan och käkade spigg alldeles bredvid båten. Vi låg i området mellan gröna pricken i farleden vid Granvik och klanghamns rökeri.
Vi passar på att tacka Peter Jansson i Team 88:an för en väl genomförd och arrangerad tävling, grattis Team Borgs motor med Daniel kedeastig och Peter Holmgren till segern!

lördag 17 december 2016

Jullaxen 2016

Idag är vi med på jullaxen som går av stapeln i Granvik. Störst lax är det som gäller, vinnaren får 10000 kronor. Vi återkommer om det händer något!